Методика веб-квесту
Давня мудрість
говорить: «Хто стоїть на місці, той відстає». А хто не хоче відставати, мусить
рухатися вперед, і не зупинятися, досягнувши вершини, а підійматися вище. У
цьому й полягає основна місія сучасного учителя. Вже не достатньо бути на уроці
та поза ним актором, режисером, діловодом, диригентом, дипломатом, психологом,
новатором і компетентним фахівцем.
Модель сучасного
викладач передбачає готовність до застосування нових освітянських ідей,
здатність постійно навчатися, бути у постійному творчому пошуку..
Бурхливий
розвиток програмно-технічних засобів створення, збереження й обробки інформації
у світі дедалі швидше змінює орієнтації сучасного суспільства. Входження
інформаційно-комунікаційних технологій (ІКТ) у різні сфери діяльності людини не
оминає і галузь освіти. Дуже важливо організувати процес навчання так, щоб
дитина активно, з цікавістю і захопленням працювала на уроці, бачила плоди
своєї праці і могла їх оцінити.
Завдання
викладача сьогодні — ширше поглянути на зміст і методи навчання, навченості зі
свого предмету, ввести у канву традиційних умінь з предмета ті, яких сьогодні
бракує учням.
Безумовно, саме
з цією метою викладачі історії та правознавства використовують на своїх уроках
презентації, відео, сторінки спеціальних навчальних порталів, диски з
навчальними програмами, рекомендовані Міністерством освіти, організовують
роботу з учнями під своїм керівництвом в Інтернеті. Одним із способів цільового
використання глобальної мережі на уроках історії та права є веб-квест, який
можна віднести як до методу проблемного навчання, так і до методу проектного
навчання одночасно.
Вперше модель
web-квесту була представлена викладачем університету Сан-Дієго Берні Доджем у
1995 р. Сьогодні ця технологія використовується як найбільш вдалий спосіб
використання Інтернету на уроках.
Веб-квест дає
можливість учням ефективно використовувати інформацію, яку вони знаходять у
мережі.
Веб-квест - це
технологія орієнтована на учнів, занурених у процес навчання, яка розвиває їх
критичне мислення.
Особливістю
веб-квестів є те, що частина інформації або вся інформація, розміщена на сайті
для індивідуального та групового ознайомлення, знаходиться насправді на різних
веб-сайтах. Завдяки гіперпосиланням користувачі цього не відчувають, а працюють
в єдиному інформаційному просторі. Підсумком роботи над веб-квестом може бути
як створення нових веб-сторінок з даної теми, так і інші творчі роботи в
електронній, усній чи друкованій формі.
Завдяки
конструктивному підходу до навчання, учні не лише добирають і упорядковують
інформацію, отриману з Інтернету, а також скеровують свою діяльність на
поставлене перед ними завдання. Це технологія, яка дозволяє працювати в групах
(від трьох до п’яти чоловік), розвиває конкурентність і лідерські якості.
Веб-квест містить такі основні
елементи:
-
вступ,
у якому обов’язково вказуються терміни проведення роботи і надається вихідна
ситуація або завдання;
-
посилання
на ресурси мережі, у яких міститься необхідний для веб-квесту матеріал:
електронні адреси, тематичні форуми, книги або методичні посібники з
бібліотечних фондів;
-
поетапний
опис процесу виконання завдання з поясненням принципів обробки інформації,
додатковими супровідними питаннями, причинно-наслідковими схемами, таблицями,
діаграмами, графіками та ін.;
-
висновки,
які мають містити приклад оформлення результатів виконання завдання або їх
презентації, шляхи подальшої самостійної роботи із зазначеної теми і галузі
практичного застосування отриманих результатів і навичок.
На першому етапі
викладач проводить підготовчу роботу, знайомить учнів із темою, формулює
основну проблему.
Завдання
веб-квеста є окремими блоками питань і переліками адрес в Інтернеті, де можна
отримати необхідну інформацію. Питання сформульовані так, щоб при відкритті
сайту учень розумів принципи для відбору матеріалу, виділення головного з усієї
інформації, яку він знаходить. Ця стадія веб-квесту має найбільший розвивальний
потенціал: при пошуку відповідей на поставлені питання удосконалюється критичне
мислення, уміння порівнювати і аналізувати, класифікувати об'єкти і явища,
мислити абстрактно. Певне керування процесом з боку викладача може проводитися
через надання списку запитань, поширення прикладів, схем.
Наступним є етап
оформлення результатів, у межах якого відбувається осмислення проведеного
дослідження. Робота передбачає відбір значимої інформації і представлення її у
вигляді слайд-шоу, буклету, анімації, постеру або фоторепортажу. Обговорення
результатів роботи над веб-квестами можна провести у вигляді конференції, щоб
учні мали можливість продемонструвати власний практичний доробок. Результати
веб-квеста для звіту можуть мати різноманітні форми: база даних; діалог,
історія або приклад для вивчення; он-лайн документ, який містить аналіз
неоднозначної ситуації, повідомляє основні тези і спонукає користувачів додати
власні коментарі або не погодитися з авторами; проведення псевдо-інтерв’ю з
експертом протягом заняття або публікація його у мережі Інтернет. На цьому
етапі розвиваються такі риси особистості як відповідальність за виконану
роботу, самокритика, взаємопідтримка і уміння виступати перед аудиторією.
Можна
практикувати розміщення результатів роботи над веб-квестом в мережі Інтернет на
спеціалізованих сайтах, таким чином досягаючи трьох цілей: учні розуміють, що
завдання є матеріальним і високотехнологічним; вони отримують аудиторію,
зацікавлену у результатах їх праці; у них з’являється можливість зворотного
зв'язку з боку аудиторії.
Завершальним
етапом є оцінювання, однак обов’язковим для веб-квесту є попереднє (до початку
роботи) оголошення його принципів. Критерії оцінки можуть бути різними (за
часом презентації, оригінальністю, новаторством та інше). В оцінці підсумовується
досвід, який був отриманий учнем при виконанні самостійної роботи за допомогою
технології веб-квест. У завданнях з деяких тем логічним є включення до
заключної частини риторичних питань, які стимулюватимуть активність пошукової
роботи.
Якою ж є
структура уроку веб-квесту? Початок уроку має основні, характерне для інших
уроків, елементи: організаційна частина, мотивація навчальної діяльності,
актуалізація опорних знань.
Викладення
нового матеріалу відбувається за схемою: завдання - питання - робота з
Інтернет-ресурсами - повернення до питання, аналіз отриманої інформації -
перехід до наступного питання. Давши відповіді на кожне з питань, отримуємо
результат, тобто вирішене завдання, яке ставилось на початку.
При підготовці
та проведенні такого уроку важливо чітко усвідомити роль кожного учасника
навчально-виховного процесу та розподілити їх обов’язки для досягнення
максимальної ефективності.
Роль учня
Учень повинен:
ü сформулювати відомі умови завдання;
ü визначити необхідні, але невідомі відомості; знайти їх;
ü проаналізувати, обробити, узагальнити й обговорити
виявлену інформацію; вирішити, наскільки з урахуванням знайдених відомостей
поле завдання втратило (чи придбало) проблемний характер;
ü узагальнити відшукану інформацію;
ü оформити результати роботи.
Роль вчителя
Викладач:
ü надає декілька посилань на бажані Інтернет-ресурси, які
зададуть інтонацію, акценти пошуку;
ü наводить декілька культурних зразків, які служать
орієнтиром для порівняння та можуть показувати спектр думок з проблеми;
ü розробляє бланки з чітким формулюванням критеріїв
оцінювання;
ü контролює процес пошуку.
Рекомендації до проведення
веб-квесту:
Ø визначте ключові слова для пошуку (чи слід їх змінювати
на різних етапах розв’язання);
Ø знайдіть необхідну інформацію в мережі Інтернет;
Ø проаналізуйте й обговоріть знайдену інформацію;
Ø при необхідності – відкоригуйте ключові слова та
повторіть пошук;
Ø сформулюйте висновок і обговоріть його (чи відповіли Ви
на всі підпитання? Якщо ні – повторіть ще один цикл пошуку й обробки
інформації)
Використання методики веб-квесту мє такі переваги:





Така діяльність
перетворює учнів на активних суб'єктів навчальної діяльності, підвищуючи не
лише мотивацію до процесу здобуття знань, але і відповідальність за результати
цієї діяльності і їх презентацію. Ця методика є сучасною та перспективною, має
ряд переваг, заслуговує на широке впровадження в навчально-виховний процес.
Впевнена, що той викладач, який
спробує створити хоча б один веб-квест з учнями, зразу побачить у своїх учнях
позитивні зміни (їх активність, колективізм, рівень і якість спілкування «наживо»,
без Інтернету...), бо робота ця і корисна, і цікава, і така, що дійсно
активізує навчальну діяльність учнів.
Немає коментарів:
Дописати коментар