Урок правознавства. Об’єкти правовідносин. Зміст правовідносин.

Тема: Об’єкти правовідносин. Зміст правовідносин.
Мета: повторити   визначення  основних понять  - «правовідносини»,  «види правовідносин», «склад правовідносин», «суб’єкти правовідносин»; ознайомити з новими поняттями  - «об’єкти правовідносин», «юридичний факт», «зміст правовідносин»; визначити види об’єктів правовідносин, вказати на особливості змісту правовідносин та дати аналіз підставам виникнення, зміни та припинення правовідносин; сприяти розвитку в учнів вміння ставити запитання та аналізувати відповідь одногрупника, висловлювати власну точку зору, вчити працювати з підручником ,схемою, «юридичними пазлами»; здійснити вплив на виховання в учнів правової дисципліни та правосвідомості.

Завдання:
ü вчити учнів доцільно і правильно застосовувати юридичні терміни;
ü  акцентувати увагу на важливості даних знань у подальшій їх трудової діяльності;
ü  вказати на важливість правильного трактування юридичних визначень, що сприятиме формуванню їх правової свідомості.

Тип уроку: комбінований

Забезпечення уроку:  підручник О.Наровлянський  «Основи правових знань» 10кл, роздавальний матеріал, інтерактивна дошка, ПК, проектор

Опис дій:
ü урок проводиться у групі за професією «лісник, тракторист, водій категорії «С»», тому зміст презентаційного матеріалу відповідає даній професії;
ü структура уроку включає в себе інтерактивні форми роботи, постановку проблемного питання, яке пов’язане з обраною ними професією, елементи випереджаючого навчання  та інше.
Хід уроку
І. Організаційна частина
1. рапорт старости групи про присутність учнів на уроці
ІІ. Актуалізація опорних знань
1.     питання в логічній послідовності (слайд 1)
Викладач:
- Який новий розділ основ правознавства почали вивчати?
-Яку тему  уроку вивчили на минулому уроці?
2.  «Щасливий квиток» (додаток №1)
Індивідуальні завдання для  учнів (початковий та середнього рівня)
2.     гра «Запитайко»  (учні самі обирають кому і яке запитання задати)

Викладач:
 - Хто бажає поставити запитання для повторення вивченого матеріалу і самостійно обрати товариша для відповіді на подане запитання, а той хто відповідає на ваше запитання – задає іншому уже своє питання. Пропоную використовувати таку  схемою:
- Я хочу запитати у (ім’я учня)……..
 - А я запитаю у ………….
 - Я у свою чергу запитаю у …..
 - Я запитаю……
 - Скажи……

Я хочу запитати у ……………….
1.     Що таке правовідносини?

Я запитаю у ………………………
2.     Які види правовідносин за кількістю учасників?

Я у  свою чергу хочу запитати у………………………….
3.     Які  види правовідносин за предметом правового регулювання?

А я запитаю у …………………..
4.     Назвати структурні елементи правовідносин
 Запитаю у ………………………….
5.     Хто являється суб’єктами правовідносин?

Скажи, ……………..
6.     Чим повинні бути наділені суб’єкти правовідносин?

4. складання «юридичного пазлу» (слайд 2-4)

Правоздатність                                                                      з народження
Дієздатність                                                                            з 18 років
Недієздатність                                                                      рішення суду
Відповідальність за вчинки                                               деліктоздатність

-         Підсумок даного етапу (Отже, за картки…. за д/з…..)

ІІІ. Вивчення нового матеріалу
1.оголошення  теми та плану уроку (слайд 5)
2. прийом «народна трибуна» (висловлення власної точки зору щодо вивчення нової теми) «Мозковий штурм» (учні по черзі висловлюють свої думки з приводу поставленого питання)

Викладач:
 - Зверніть увагу на тему уроку та його план і висловіть власну точку зору, що саме ми будем вивчати на сьогоднішньому уроці за такою схемою:
Я вважаю, що сьогодні на уроці ми ознайомимося ………………………….


3.мотивація навчальної діяльності
Викладач:
Тематика  правових відносин є актуальною  у повсякденному побутовому житті, а також має важливе значення в подальшому вашому працевлаштуванні.  З першого етапу  працевлаштування ви вступаєте у правовідносини і зразу стаєте   суб’єктом трудових  правовідносин,  тому повинні вміти визначати об’єкт трудових відносин та орієнтуватися у  змісті правовідносин.  Знання даної теми допоможуть вам у підписанні трудового договору, складанні протоколів (як майбутні «лісники») і навіть отриманні знання допоможуть у повсякденності, коли ви є, наприклад, учасниками дорожнього руху.
4.постановка проблемного запитання (слайд 6)
Викладач:
На кінець уроку дайте відповідь на запитання:
                                                      Посадка лісних масивів – юридичний факт?

5.розповідь викладача з елементами презентації по першому питанню плану (слайд 7 – 13)
І. Об’єкти правовідносин та їх види
Викладач:  Об’єкти правових відносин  - це матеріальні, духовні та інші соціальні блага, що задовольняють інтереси та потреби фізичних та юридичних осіб і з приводу яких суб’єкти вступають у правовідносини.
Серед об’єктів традиційно розрізняють:
ü матеріальні цінності – речі (рухоме і нерухоме майно);
ü нематеріальні цінності – результати інтелектуальної творчої діяльності, послуги, честь, гідність, ділова репутація особи тощо.
Види об’єктів залежно від соціального призначення:
Ø Засоби виробництва - об'єкти ,за допомогою яких створюються нові продукти (заводи, окремі верстати, машини ,механізми, комп'ютери).
Ø Предмети споживання – предмети, призначення яких полягає у задоволенні життєвих потреб людей (продукти харчування, одяг, взуття, житло).
Ø Продукти духовної (інтелектуальної) творчості людини  (твори літератури, образотворче мистецтво, наукові твори).
Ø Особисті немайнові блага фізичних осіб ( здоров'я, ім'я, життя, права, честь, гідність).
Ø Кошти , гроші та цінні папери   (облігації, заставні розписки).
Ø Результати поведінки суб'єктів, процеси ( будівництво будинків, доріг, ремонт ).
Ø Стан природних об'єктів  ( заповідники, заказники, екологічна чистота водосховищ).
6.робота в малих групах  «Навчаючись – вчу» (роздавальний матеріал  (юридичні джерела)+ підручник)   «Навчаючись учу» (кожен учень отримує картку з частиною інформації з даної теми, опрацьовує її, доповідає однокласникам і вислуховує їх розповіді)
          ІІ. Зміст правовіднсин
І група – Дати визначення поняттю  “ зміст правовідносин ”.  Назвати сторони правовідносин та встановити зв’язок між ними.
ІІ група – Пояснити , що є фактичним змістом, а що -  юридичним змістом.
ІІІ група –  Що є “ суб'єктивним  правом” та “юридичним обов'язком
ІV група -  Визначити зміст суб'єктивного права та зміст юридичних                  обов'язків.
V група  - Назвати види суб'єктивних прав та дати визначення поняттю
 “юридичний факт”.

Відповіді учнів.

7.     Розв’язання юридичної задачі (міжетапний підсумок).

Фактичний аспект
Юридичний аспект
Фактична поведінка, дії  учасників
Юридичні права й обов'язки учасників правовідносин
Розглянемо приклад правовідносин: Влаштування  на роботу в Держлісгосп
Суб'єкти правовідносин:
Громадянин (фізична особа)
Держлісгосп (юридична особа)
Об'єкт правовідносин:
Право  на працю (особисті немайнові блага)
Фактичний аспект змісту правовідносин:
Працевлаштування
Юридичний аспект змісту правовідносин:
Заява громадянина
Складання і підписання  трудового договору
Право громадянина отримати інформацію про умови роботи
Обов'язок роботодавця ознайомити з аспектами трудової діяльності
          ІІІ. Підстави виникнення, зміни та припинення правовідносин
9.      Робота  зі схемою + коментар викладача (юридичний «лікбез»)

Юридичний факт
Юридична дія                                                     Юридична подія
 
 Правомірна      Неправомірна                      Абсолютна         Відносна
 
Юридичний акт     Поступки               Проступки         Злочин

10.                       Представлення учнями випереджаючого завдання (на інтерактивній дошці   показ зображень (фото, малюнки), що є прикладами для пояснення понять «подія»  та «дія»)
 ІV. Закріплення вивченого матеріалу
1.     «Відкритий мікрофон»
Сьогодні на уроці я дізнався, що Об’єкти  права – це
Сьогодні новим для мене було  зміст правовідносин має………….
У житті мені знадобляться знання з того, що юридична подія – це………………………. ,а юридична дія – це…………………
2.     Відповідь на проблемне запитання
V. Підсумок уроку
1.заключне слово викладача
2. оцінювання
VІ. Домашнє завдання
опрацювати & 11  ст. 125 – 130, дати відповідь на запитання питання 1-3, а питання 4*




  

Немає коментарів:

Дописати коментар